CPC Nedir?

Dijital reklamlara aşina olanların sık olarak karşılaştıkları CPC; reklam verenlerin reklamın aldığı tıklama sayısına göre ne kadar ödeyeceğini belirleyen bir ölçümü ifade etmektedir. Özellikle markanın ücretli reklam kampanyalarının maliyetini ortaya koyması açısından pazarlamacıların veya reklam verenlerin dikkate alması önemlidir. Çünkü pazarlama faaliyetlerinde dijital amaçların başında tıklama fiyatlarını düşürmek ve bununla birlikte yüksek sayıda kaliteli tıklamalar elde etmek gelmektedir.

Cpc yani “Cost Per Click” Türkçe olarak da “Tıklama Başına Maliyet” şeklinde tanımlanmaktadır. Sosyal medya veya internet üzerinden reklam araçlarını kullanan herkesin mutlaka bilmesi gereken bu konuyu ele aldığımız yazımızda Cpc nedir ve Cpc nasıl hesaplanır gibi önemli ayrıntılara değiniyoruz. Eğer sizin de ilgi alanınıza giren bir konuysa CPC rehberi niteliğinde hazırlanmış bu yazımızı zaman kaybetmeden hemen okumanızı öneriyoruz!

CPC (Cost Per Click) Nedir?

Konuya CPC Nedir sorusunu yanıtlayarak başlamak istiyoruz. CPC İngilizce tıklama başına maliyet anlamına gelen “Cost Per Click” ifadesinin baş harflerinden oluşan bir kısaltmadır. Yani Cpc metin reklamlarınızdan veya görüntülü banner reklamlarınızdan birine yapılan “tıklama” bu kampanyanın temelini oluşturur. Şirketinizin ürün veya hizmet teklifine gelen tıklama bir nevi müşterinin mağazanızı ziyareti olarak değerlendirilmelidir. CPC kampanyası düzenlediğinizde gelen her tıklama, sunduğunuz şeyi arayan birine ulaştığınızı ifade eder ve potansiyel müşterinizin ilgisini temsil eder. Bu ilgi için para ödeyeceğinizi düşünerek nasıl bir ilgi beklediğinizi ve bunun maliyetinin ne kadar olması gerektiğini önceden planlayabilmeniz önemlidir.

Cpc yani tıklama başına maliyet, reklam verenlerin hazırladıkları kampanya için ödeyecekleri parayı yani kampanyanın maliyetini hesaplamaları için oldukça önemlidir. Cpc kriterine göre yani tıklama başına maliyetle planlanan reklamlarda, hazırlanan reklam ne kadar çok tıklanırsa reklam kampanyası için de o kadar maliyet oluşur. Kısacası reklamın başarılı olması ile reklama ödenen para aynı oranda gerçekleşmektedir. Reklam veren marka, reklam için harcayacağı bütçeyi belirleyerek her tıklama için ödeyeceği ücreti planlar ve yapacağı maksimum ödemeyi ortaya koyar.

CPC Hangi Tür Reklamlarda Bulunur?

Cpc (bazı yerlerde TBM olarak da görebilirsiniz) resim veya video içeren tüm reklam türleri için geçerli olan bir ölçümdür. Doğal olarak hemen her türlü dijital reklamda bulunabilir. Arama motorlarında yapılan aramalar sonunda karşınıza çıkan sonuç sayfasında görülen reklamlar, görüntülü reklamlar ve sosyal medyada karşınıza çıkan reklamlar da Cpc için uygundur. Özellikle belirli anahtar kelimeler için doğru bir teklif bulmak, reklam kampanyalarının sonucuna doğrudan etki eder. Ve kampanyanın verimliliğini belirlemeye de yardımcı olur. Bu açıdan Cpc yani tıklama başına maliyet ile çalışan reklamlar hazırlamak markalar için hedefi bulabilecek doğru stratejiler arasında yer alır.

Toplam reklam kampanyası maliyetlerinin hesaplanmasında Cpc kullanılabilen çeşitli metin, zengin medya veya sosyal medya reklamları hazırlanabilir. Reklam türü kullanılan platformlar göz önünde bulundurularak hazırlanmış olmalıdır. Çünkü bazı reklam türleri sadece belirli ağlarda görüntülenebilir. Google arama motoru sonuçlarının ilk sırasında karşınıza çıkan reklamlar veya Youtube gibi görüntülü reklam ağı platformlarında kullanılabilecek türler görüntülenebilmeleri için platforma da uygun nitelikte olmalıdır.

Cpc kullanılabilen reklam türleri arasında;

  • Metin reklamlar
  • Alışveriş reklamlar
  • Resim reklamlar
  • Video reklamlar
  • Tweet reklamlar
  • Sosyal medya paylaşım reklamları sayılabilir.

CPC Nasıl Hesaplanır?

CPC (Tıklama Başına Maliyet) yani TBM internet ortamında dijital platformlarda yayınlanmakta olan bir reklama yapılan her tıklama için ödenen ortalama tutardır. Ortamda etkileşime sokulan reklama gelen her tıklama yani ziyaret, reklamın müşterilerin dikkatini çektiğini da açıkça ortaya koyar. Kullanılan anahtar kelimeler üzerinden gidilerek markanın ürün gamı da göz önünde bulundurularak hazırlanan kampanyalarda anahtar kelimenin gördüğü ilgi tıklama maliyetini de etkileyen faktör olarak öne çıkmaktadır. Kelimenin aldığı trafik reklam maliyetini yükseltebilir ancak bu kitleler üzerinde etkili bir sonuç alındığının da işaretidir.

Tıklama başına maliyeti bilmek reklam verene pek çok katkı sağlar. Hedef kitlenin ilgisini çekecek reklamların gösterilmesi için doğru yayıncıya belirli bir bütçe ile reklam vermek siteye yönelen trafiği arttıracaktır. Çeşitli metrikleri kullanarak reklam kampanyasının maliyetini değerlendirebilmek de reklam kampanyalarını iyileştirebilmeye hizmet edecektir. Reklam çalışması yapan markalar için hedef, düşük CPC ile çalışmaktır. Çünkü düşük Cpc reklamın düşük maliyetle başarılı bir sonuç ortaya koyacak optimizasyonu olduğunu ifade etmektedir. Markanın reklam verirken nihai hedefinin satışları artırmak olduğunu da düşününce CPC’nin markanın genel olarak karlılığıyla da doğrudan orantılı olduğunu söylemek mümkün. Bütçeyi belirleyebilmek bu noktada pazarlama faaliyetinin kontrol edilebilirliğini de göstermektedir.

Peki avantajlarına da kısaca değindiğimiz CPC (Tıklama Başına Maliyet) nasıl hesaplanır, gelin onu da birlikte inceleyelim…

Tıklama başına maliyeti hesaplamak için, ücretli reklam kampanyasının maliyetini reklamın tıklama sayısına bölmek gerekmektedir.

Tıklama başına maliyet (CPC) = Reklam maliyeti / tıklama sayısı olarak formüle edilebilir.

Örneğin kampanyanın markaya maliyeti 50.000 TL ve toplam tıklama sayısı da 250.000 ise;

CPC=50.000/250.000= 2 kuruş olarak hesaplanır.

Eğer reklam kampanyanızın toplam maliyetini bulmak isterseniz o zaman da Cpc ile gelen tıklama sayısını çarpmanız gerekmektedir.

Reklam Maliyeti = Tıklama Başına Maliyet (CPC) x Tıklama Sayısı

Reklam Maliyeti = 2 kuruş x 250.000 = 50.000 TL

Örneklerde de gördüğünüz gibi reklam kampanyanız ile ilgili maliyeti hesaplayabilmek için bu basit formülleri kullanmanız yeterlidir.

Haldun Gazitepe

Bir ajansta Dijital Pazarlama Yöneticisi olan Haldun Gazitepe, Marmara Üniversitesi İşletme Fakültesi mezunudur. Kariyerine pazarlama uzmanı olarak olarak başlamıştır. Çalışma hayatına devam ederken dijital pazarlamaya ilgi duymuş ve kendini bu alanda geliştirmiştir. Üç yıllık geleneksel pazarlama serüveninin ardından 6 yıldır dijital pazarlama sektöründe kariyerine devam etmektedir. En büyük tutkusu yelkenli olan Haldun Gazitepe, köpeği Şanslı ile her gün yürüyüşe çıkar.

Son Eklenenler

Benzer İçerikler

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz